Stärk Din Mentala Förmåga

Att ha egenskapen att inte låta stress eller yttre påfrestningar påverka än ansågs, åtminstone förr i tiden, som en egenskap man föddes med och inte en egenskap man arbetade upp. Men på senare dagar så har hjärnan fått allt större fokus i forskningen och vi har numera tillgång till information som är häpnadsväckande. Dessa upptäckter har skapat ett helt nytt sätt att se på vår mentala förmåga och att man kan utveckla den till att fungera bättre.

 

Men i med att den mentala förmågan har en sådan varierad betydelse så kommer vi, i denna artikeln, att fokusera mer på hur man kan träna sig till att prestera bättre under stress och hur man kan applicera denna träningsformen till andra aspekter i livet.

 

Låt inte yttre omständigheter påverka dig

När man hamnar i situationer man inte är van vid, där man allt som oftast sätts i rampljuset så är det ingen nyhet att man börjar att darra på rösten och att man börjar svettas. Detta kan förekomma när man ska hålla en presentation inför en grupp, att man spelar om stor pott i poker på ett nätcasino (läs t.ex. mer om detta här), eller att man ska på en intervju. Detta är ett sätt för kroppen och huvudet att säga till dig att du inte är förberedd nog för att hantera denna typen av situationer ännu och att man är stressad över det.

 

För att motverka att detta händer så finns det tyvärr ingen snabb och magisk lösning, utan man måste inse att man måste uthärda flertalet sådana situationer innan blir varm i kläderna.

 

Vad man däremot ska försöka att hålla i åtanke är att det är okej att vara nervös. Att vara nervös behöver inte alltid vara hämmande utan det kan också fungera som en prestationshöjare om man vet hur man ska ta tillvara på den.

 

Analysera och utvärdera

När man väl bestämt sig för att man ska utveckla sin förmåga att kunna prestera under stress så är det nödvändigt med en plan och inte enbart aktivt utsätta sig för dessa situationer. Att planlägga den stressade situationen kan ha en mildrande effekt då man känner att man förberett sig mer på situationen och att man är kapabel till att hantera den bättre. Efter situationen är över ska man också ta och tänka över vad det var som var bra, vad kunde man gjort bättre och vad var det som gjorde att situationen bringade stress. Om man gör dessa utvärderingar så kommer man också att märka olika mönster som kan finnas hos en själv som man kan eliminera.

 

Ett annat sätt att få en ökad medvetenhet kring ens sätt att hantera stressade situationer är att prata med människor som var närvarande. I nästan alla fall av stress så är det någonting man enbart märker själv och i med detta så tror man att alla runtomkring en också märker det. Men blir man konstant påmind om att man inte gett ut signaler som uppvisat stress så kan man också aktivt bli mindre stressad i liknande situationer.

 

Övning ger färdighet

Att applicera dessa tipsen på diverse situationer kommer att ta tid och planering. Men ju mer man arbetar mot detta desto mer kommer man märka att man är kapabel till att hantera dem. Se därför alltid till att hålla huvudet kallt och tillåt dig själv vara stressad, för det är inte alltid en dålig sak.

Leave Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *